Solen höll på att gå ner över det böljande landskapet när vi parkerade BMW M4 Cabriolet längs en slingrig landsväg. Den vita karossen glänste i det varma ljuset, och från förarplatsen såg man ut över öppna fält och trädtoppar som målades gyllene. Med taket nere och V6:an fortfarande klickande av värme under huven, slog det oss: det här är inte bara en sportbil – det är en frihetsmaskin, men med kostym och logik. Den är lika redo för en landsvägsattack som för att glida längs en hamnpromenad med solglasögon på och musiken låg.
Bakgrund
BMW:s M4 har länge varit sinnebilden av vad ett “M” ska vara: bakhjulsdriven brutalitet, distinkt motorljud och en förarupplevelse som kräver närvaro. Men den här generationen, G83, tar det hela till nästa nivå – både tekniskt och emotionellt. M4 Cabriolet bygger på M4 Competition och kommer endast med xDrive – fyrhjulsdrift – vilket gör att den brutala kraften kan användas året runt, oavsett väglag. Den här modellen är alltså inte för puritaner som drömmer om manuell växellåda och bakhjulsdrift. Den är för dem som vill ha prestanda och frihet – utan att behöva välja. Och i denna version kombinerar den 510 hästkrafter med tyglöst himmelstak.
Exteriör
M4 Cabriolet väcker känslor. Mycket på grund av den vertikala grillen som fortsatt delar bilvärlden i två läger. Men i just denna vita färg, med kolfiberdetaljer och låg profil, gör bilen ett oväntat harmoniskt intryck. Den är aggressiv – ja – men inte skrikig. Den ser exklusiv och dyr ut utan att bli vulgär. LED-strålkastare med laserljus, stora luftintag, 19/20-tums hjul i staggered setup och den breda aktern med dubbla avgasrör gör att du aldrig misstar den för något annat än ett M-monster. Men cabrioletformatet mjukar upp intrycket. Den ser lika hemma ut på en alptopp som i Monaco.
Interiör
Öppnar du dörren möts du av en kabin som blandar sportighet med komfort på BMW-vis. Stolarna – M Sportsäten i brunt Merino-läder – ger både visuell njutning och fysiskt stöd. Man sitter lågt, tight och med perfekt grepp om den greppiga M-ratten med röda M-lägen. Interiören i just vårt testexemplar kändes varken kall eller överdesignad, utan perfekt avvägd mellan funktion och lyx. Karboninläggen, den digitala instrumenteringen, head-up displayen och de detaljerade sömmarna visade att BMW vet precis hur de ska bygga en cockpitskänsla som känns förarcentrerad – utan att bli överväldigande. När vinden sveper in över axlarna vid 80 km/h, är det ändå värmen från sätena och det fysiska kvalitetsintrycket som dröjer sig kvar.
Infotainment och teknik
iDrive-systemet har hunnit bli legendariskt, och i den här versionen är det både snabbt, intuitivt och stilrent. Skärmen i mitten svarar direkt, menyerna är logiska, och Apple CarPlay fungerar trådlöst. Navigeringen är smart och tydlig, och du får dessutom röststyrning och geststyrning om du vill spela upp nästa låt med en vinkning. M-lägena kan förprogrammeras på de röda M1/M2-knapparna och anpassas för motorrespons, styrning, drivlina och ESP. Den digitala instrumenteringen framför dig är högupplöst och lätt att avläsa, även i starkt solljus. Det är här M4 visar sin moderna sida – du sitter i en ren sportbil men med all teknik och komfort som behövs för att göra varje dag användbar.
Körkänsla
Det är här den briljerar. 510 hästkrafter från en 3.0-liters rak sexa med dubbelturbo, kopplad till en blixtsnabb automatlåda och xDrive. Det borde kännas tungt, förutsägbart eller “för enkelt”. Men det gör det inte. Gasresponsen är omedelbar, ljudet från avgassystemet är mekaniskt och hotfullt, och bilen är ständigt redo. Trots vikten (över 1,9 ton) känns den aldrig klumpig. Styrningen är exakt och skarp, chassit balanserar mellan styvt och följsamt, och fyrhjulsdriften ger dig en trygghet som nästan lurar dig att tro att du är en bättre förare än du är. I Sport Plus-läget blir den aggressiv och lekfull, och på torra vägar går det att känna hur systemet fortfarande prioriterar bakhjulen innan framhjulen hjälper till. Taket går att fälla i fart upp till 50 km/h, vilket gör att du i princip alltid kan anpassa bilen efter väder och humör.
Ljudbild
Ljudet i M4 Cabriolet är en avgörande del av upplevelsen. Den raka sexan är kanske inte lika skrikig som tidigare V8:or, men den sjunger på ett sätt som känns genuint. Den morrar vid låga varv, fräser vid gaspådrag och smäller vid växlingar. Det finns något djupt belönande i att köra den med taket nere genom en tunnel och bara låta bilen tala. Och även om mycket är digitalt processat, så känns det aldrig falskt – det känns optimerat.
Praktik
Att det här är en cabriolet innebär kompromisser. Bagageutrymmet är mindre än i coupén, och baksätena är snarare symboliska än praktiska. Men du får ändå plats med en weekendväska eller två, och vill du åka med barn i baksätet går det – om än kortare sträckor. Förarergonomin är däremot felfri. Allt sitter där det ska, och de flesta kontroller kan styras via röst, pekskärm, ratt eller reglage – det bästa av alla världar. Ljudisoleringen med taket uppfällt är imponerande, och bilen funkar utan problem som daily driver.
Konkurrenter
M4 Cabriolet är i ett unikt segment. Audi RS5 Cabriolet finns inte längre. Mercedes-AMG C 63 S Cabriolet hade varit närmast, men är utgången och efterträdaren är elektrifierad. Närmast kommer kanske Porsche 911 Carrera Cabriolet – men den kostar mer, ger mindre utrymme och är inte lika kompromisslös i komfort. M4 hamnar alltså i ett slags vakuum där den är ensam i att erbjuda brutal prestanda, mjukt cab-tak och vardagskomfort i samma bil.
Slutsats
BMW M4 Cabriolet är kanske den mest kompletta prestandacabben du kan köpa idag. Den har kraften, tekniken, komforten och framför allt – känslan. I en tid där många sportbilar blir alltmer kliniska, lyckas M4 vara brutalt snabb men fortfarande lekfull. Den ser både exklusiv och vågad ut, låter rätt, känns rätt, och gör varje dag till något lite mer speciellt. Och just det – att få vara öppen för himlen samtidigt som du har full kontroll över 510 hästkrafter – det är en känsla som är svår att släppa. Det här är en cabriolet som inte kompromissar. Den attackerar.
Tekniska specifikationer (BMW M4 Cabriolet xDrive)
- Motor: 3.0L rak 6:a, dubbelturbo (S58)
- Effekt: 510 hk / 650 Nm
- 0–100 km/h: 3,7 sekunder
- Toppfart: 250 km/h (280 med M Driver’s Package)
- Växellåda: 8-stegad automat (Steptronic)
- Drivning: xDrive (AWD)
- Vikt: ca 1 920 kg
- Bagagevolym: 300 liter (med tak uppfällt)
- Bränsleförbrukning: ca 9,9 l/100 km (WLTP)
- Pris ny: Från ca 1 120 000 SEK (2024)
Betyg: 8,8 / 10
Styrkor:
- Otrolig prestanda i alla väder
- Cabriolet som faktiskt fungerar året runt
- Fantastiskt ljud och känsla
- Välbalanserad komfort och sportighet
Svagheter:
- Bagageutrymme och baksäte begränsat
- Designen (fronten) fortfarande delad publik
- Priset stiger snabbt med rätt utrustning







